do 17.04.2025 |
19:30 |
Zaal open om 19.00

THE MAKER MEETUP / FOOD EDITION

met Chili Chan’s, Kitchen Republic, El Jefe, Renae, YinCha, Cultcha en host Howard Komproe

Amsterdam is rijk aan fantastische creatieve lokale makers op de gebieden van duurzame mode, hoogwaardige accessoires, voedselproducten en innovatieve kunstwerken. Veel van die producten zijn in de De Hallen te koop in The Maker Store of op The Maker Market. Steeds vaker zijn er makers die zich richten op het voedsel- en drankensegment, van Amsterdamse lokale bier- en wijnmerken, thee- en koffiesoorten tot zoetwaren en een enorme hoeveelheid van de meest heerlijke hete sausen.

Veel Amsterdamse makers zijn succesvol in de stad en steeds vaker ook in de regio. Tijdens The Maker Meetup vertellen succesvolle lokale ondernemers over hoe zij met hun productontwikkeling zijn begonnen, welk label en vormgeving zij hebben ontwikkeld en hoe zij opslag, distributie en verkoop hebben geregeld? Zij delen hun tegenslagen, successen en inspirerende belevenissen.

Zes Amsterdamse food-brands presenteren zich tijdens deze eerste The Maker Meetup. Een bijeenkomst, georganiseerd door The Maker Store en Hal West, waar lokale ondernemers hun ervaringen delen, over hoogtepunten en hobbels vertellen en hun producten tonen en laten proeven. Eyan Chan vertelt over de start van haar hot Chili Chan’s en de de productie daarvan in Kitchen Republic van Bart-Jan Veldhuizen. En over haar ambities met sieraden en mode. Sam en Shen gaan in gesprek over hoe thee met hun producten Cultcha en YinCha op verschillende manieren de stad verovert. Tobin en Joris vertellen over de waarde van ‘storytelling’ voor hun merken Renae en El Jefe. De hosting is in handen van comedian, acteur, liefhebber van lekker eten en food-ondernemer Howard Komproe van Komproeven

CHILLI CHAN’S
In hartje Amsterdam ontwaakte in 2021 een culinair fenomeen genaamd Eyan Chan, eigenaresse van het merk Chilli Chan’s. Tijdens de COVID lockdown verlangde Eyan naar de huisgemaakte maaltijden van haar moeder, wat haar inspireerde te experimenteren met de recepten die haar aan thuis herinnerde. Dit resulteerde onder andere in haar kenmerkende crispy chili-olie. Eyan streeft ernaar om de verrukkelijke aroma’s van de Chinese keuken naar de lokale tafels te brengen!  Naast de crispy chili-olie heeft Eyan inmiddels veel meer producten uitgebracht, zoals chili azijn, noodle kits en zelfs een spicy pindakaas. Bij Chilli Chan’s vertelt elke hap een verhaal en is elke smaak een avontuur! Inmiddels houdt Eyan zich ook bezig met sieraden en mode.
https://vimeo.com/891778810

KITCHEN REPUBLIC
Voor veel (startende) foodbedrijven is het opzetten van professionele keukenruimte inclusief apparatuur een grote investering die een hoog risico met zich meebrengt. De keukenruimte van Kitchen Republic aan de Nieuwe Hemweg in het Westelijk Havengebied neemt dit financieel risico weg en geeft lokale makers toegang tot een ruimte vol professionele keukenapparatuur van hoge kwaliteit. Het is de plek voor innovatieve, startende en groeiende food concepten zoals bijvoorbeeld Chili Chan’s. Met meer dan tweehonderd food en drink start-ups in de community laat Kitchen Republic zien dat de productie van eten en drinken beter kan; nog smakelijker en met meer bewustzijn. Het gezamenlijke doel is volgens oprichter Bart-Jan Veldhuizen: zoveel mogelijk kwaliteitsproducten in de keukenkastjes van de Nederlander te krijgen.
https://vimeo.com/725236850

YIN CHA
De oprichters van YIN CHA, een Chinees theemerk, Shen en Mengjia, begonnen aan hun ondernemersreis na een periode van persoonlijke uitdagingen. Tijdens hun herstel ontdekten ze de diepgaande mindfulness die het drinken van thee bood, wat hen inspireerde om deze ervaring met een breder publiek te delen.

YIN CHA is gespecialiseerd in handgemaakte Chinese thee, rechtstreeks afkomstig van theeboerderijen in China. Shen en Mengjia selecteren elke thee nauwgezet op basis van het unieke profiel, ontwerpen hun eigen verpakkingen en creëren onderscheidende workshop- en ceremonieprogramma’s. Het kunstenaarschap en vakmanschap van Chinese theemeesters vormen de kern van het aanbod van YIN CHA en nodigen klanten uit om zich onder te dompelen in de rijke cultuur en tijdloze verhalen van elk brouwsel. Vooruitkijkend streven Shen en Mengjia ernaar een gemeenschap te bevorderen die zich concentreert op handgemaakte Chinese thee en die cultuur, gezondheid en evenwicht bevordert. Door deel te nemen aan The Maker Market kunnen ze in contact komen met gelijkgestemde individuen, een betekenisvolle impact hebben op hun leven en hun missie vervullen om mindfulness door middel van thee aan te moedigen.

CULTCHA
Cultcha Kombucha is een sprankelende gefermenteerde thee. Co-founder en Head of Growth Sam van Iseghem over wat je kunt verwachten als je Cultcha drinkt: “Een balans tussen verse sappen, thee, een lichte zuurgraad en een lichte sprankeling”. Kombucha is gemaakt van thee, water, rietsuiker en Scoby (Symbiotische kolonie van bacteriën en gist). Hoewel technisch gezien geen gezondheidsclaims gedaan kunnen worden, bevat deze kombucha weinig calorieën, is het biologisch, volledig natuurlijk en zit vol met gezonde zuren. Bovendien biedt Cultcha de natuurlijke voordelen van groene thee en ingrediënten als gember, granaatappel en passievrucht. Het is het perfecte alternatief voor alcoholische dranken: een volle bite, en net zo lekker en verfijnd.

EL JEFE
Wat begon als een hobby in de keuken is nu uitgegroeid tot een ware onderneming. De founder van El Jefe, Joris de Monchy, woonde een aantal jaar met zijn vrouw in Texas waar hij geïnspireerd raakte door de Tex-Mex keuken en de typische hot sauce die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Na heel wat jaren in de reclamewereld hebben gewerkt, vond Joris het tijd om het roer om te gooien en begon met het maken van salsa. Nadat deze goed in de smaak viel bij vrienden en familie, besloot hij zijn ervaring met storytelling en passie voor koken te combineren en maakte zijn salsa tot het merk El Jefe.  De salsa’s worden gemaakt in El Jefe’s eigen salsafabriek vlakbij station Sloterdijk in Amsterdam en bevatten alleen natuurlijke ingrediënten zonder toegevoegde suikers of conserveermiddelen. De hete pepers zijn afkomstig uit Mexico en worden met tomaat en verschillende smaakmakers samengebracht tot de karakteristieke hot sauce. En hot zijn ze zeker. Volgens El Jefe’s lijfspreuk “Put it on everything” kun je de salsa’s bij ieder gerecht eten. El Jefe is gebouwd rondom het personage El Jefe, tevens Joris’ alter ego: een oud-worstelaar met een paars masker die de revolutie van smaak naar Nederland brengt. El Jefe is storytelling en maakt daardoor het merk herkenbaar, maar is tegelijkertijd ook die man met dat masker die met liefde en passie salsa’s maakt.

RENAE
Renae zijn 100% natuurlijke hete chili sauzen in drie smaken (Jalapeno, Habanero en Reaper), gemaakt in Amsterdam met pure, lokale ingrediënten van kleine (magische) boerderijen in Andalusië, Spanje. Volgens oprichter Tobin N. zorgt de perfecte combinatie van aarde, zonneschijn en gesmolten sneeuw voor perfecte chilipepers, met een bruisende, schone, mooie gloed die van binnenuit verwarmt.

Eyan Chan
Bart-Jan Veldhuizen
Shen
Sam Iseghem
El Jefe
Tobin
Howard Komproe